Du frågar, vi svarar.
Många har samma frågor som du. På denna sida har vi därför samlat svaren på de vanligaste köp- och säljfrågorna. Om du inte hittar svaret på just din frågeställning eller har andra funderingar är du varmt välkommen att skriva till oss i chatten. Det går såklart också bra att skicka ett mail om du hellre önskar det. Våra kontaktuppgifter hittar du här.
Köpa från Hilversum
Har ni en butik som går att besöka?
Vi är en renodlad e-handel och har således ingen butik eller ett showroom som går att besöka inför eller efter ett köp. På så sätt kan vi alltid hålla bästa pris och erbjuda Sveriges största sortiment av begagnat Sonos med garanti och alla andra tryggheter som det innebär att köpa från ett företag.
Vad innebär det att köpa en begagnad Sonos från er?
Eftersom vi endast säljer begagnat Sonos har majoriteten av enheterna varit inkopplade och använda tidigare. För att du ska veta vad du köper använder vi därför fyra olika kosmetiska graderingar, vilka beskriver enheternas utseende. På så sätt kan du välja en enhet utifrån dina önskemål. Alla enheter som säljs har även passerat vår kvalitets- och servicekontroll, vilket innebär att dem har samma funktionalitet som om de vore nya. Därmed kan du tryggt och säkert köpa din favoritenhet även om modellen inte längre säljs som fabriksny eller välja den allra senaste modellen till ett lite lägre pris.
Erbjuder ni någon garanti?
Tack vare vår omfattande kvalitets- och servicekontroll kan vi alltid lämna 12 månaders garanti på alla enheter oberoende av kosmetisk gradering. Läs gärna mer om garantin i våra köpvillkor här. Har du ett garantiärende? Vänligen skriv till oss i chatten eller skicka ett mail så hjälper vi dig.
Hur ska jag tolka en kosmetisk gradering och vad innebär den?
Våra kosmetiska graderingar avser endast enhetens utseende. Alla enheter, oberoende av kosmetisk gradering, har genomgått och passerat vår kvalitets- och servicekontroll och fungerar utan anmärkning. Bekanta dig gärna med våra fyra olika kosmetiska graderingar här.
Varför säljs vissa enheter utan moms (0%) och vad betyder vinstmarginalbeskattning?
Momssatsen beror på varifrån vi köpt enheterna och är inget som påverkar priset, men som företag behöver vi visa den aktuella momssatsen. För enheter köpta av privatpersoner betalar vi ingen moms. Därmed måste vi även sälja dessa vidare utan moms (0%), vilket innebär att dessa enheter inte kommer att ha någon moms på kvittot. Denna typ av beskattningsregel heter "Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor" och förkortas i allmänhet som VMB. Om du vill kan du läsa mer om vinstmarginalbeskattning hos Skatteverket här. För enheter vi köpt av företag betalar vi moms, därav säljes dessa enheter också med moms (25%).
Vilka tillbehör medföljer?
Det medföljer alltid en fungerande och passande strömkabel till alla enheter. Övriga eventuella kablar och tillbehör så som exempelvis HDMI-/RCA-kabel, optisk adapter, manual etc. medföljer ej. Detta eftersom man alltsomoftast redan har dessa typer av kablar sedan tidigare eller önskar specifika mått, färger etc. Undantaget är dock Sonos AMP där tillhörande banankontakter alltid medföljer. Om det är så att du verkligen är i behov av ett specifikt tillbehör, vänligen skriv till oss innan beställning så ska vi undersöka möjligheten att skicka med det som efterfrågas.
Kommer enheten i sin originalkartong?
Om enheten sålts till oss med en kartong säljs enheten också vidare med kartongen. I annat fall används vår egen kartong och/eller annat skyddande emballage.
Hur vet jag om Sonos Upgrade Program (Trade Up) är nyttjat på enheten?
Alla våra enheter säljs utifrån kosmetisk gradering. Detta innebär att vi inte har möjlighet att på förhand ange om Sonos Upgrade Program är nyttjat på en specifik enhet eller ej.
Vad baserar sig priserna på?
Priset på en enhet baseras huvudsakligen på enhetens modell, ålder och skick och vi följer såväl Sonos ordinarie riktpris som begagnatmarknanden i övrigt. Generellt sett ligger våra priser därför i ett så kallat mellanläge, d.v.s en bit under Sonos ordinarie riktpris men en bit över genomsnittligt pris på privata annonssidor. Vi har också som strategi att alltid erbjuda bäst pris från start, d.v.s vi har medvetet valt att inte jobba med rabatter, kampanjer, färdiga paketeringar eller dylikt. På så sätt är vår förhoppning att man alltid ska känna att man gör ett prisvärt köp oavsett om man köper en eller flera enheter eller om man är förstagångskund eller återkommande.
Jag kan få samma modell till ett lägre pris på exempelvis Blocket. Prismatchar ni?
Det är fullt möjligt att du kan hitta ett lägre pris någon annanstans, t.ex på Blocket, Tradera eller Marketplace. Det finns dock många fördelar med att köpa från oss på Hilversum gentemot att handla via privata annonssidor. Läs gärna några exempel på varför Hilversum är det tryggaste och säkraste alternativet för begagnat Sonos här.
Kan jag handla som företag?
Ja, men tänk på att enheter som säjs som vinstmarginalbeskattade med 0% moms inte kommer att ha någon avdragsgill moms på kvittot.
Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
Vi vill att betalningen ska kännas trygg och smidig för dig. Därför använder vi oss av Svea Checkout med möjlighet till betalning via exempelvis Swish, kort eller faktura (få först, betala sen/delbetalning).
Varför kan jag inte välja faktura?
Om alternativet faktura ej visas i kassan eller om ditt köp inte går igenom när du väljer faktura behöver du prata med Svea för att få reda på varför. Du hittar kontaktuppgifter till Svea här.
Vart vänder jag mig vid fakturafrågor?
Du kan enkelt se och hantera din faktura genom att logga in på Mina sidor hos Svea här samt kontakta Svea här.
Vilka fraktalternativ erbjuds?
Om du handlar som privatperson skickas din beställning snabbt och spårbart med DHL till ditt närmaste Service Point. Om du handlar som företag skickas din beställning snabbt och spårbart med DHL Paket till angiven företagsadress. En beställning kan också avhämtas vid vårt lager i Göteborg.
Vad kostar frakten?
Vid frakt med DHL är fraktkostnaden viktbaserad, som lägst 99kr och som högst 229kr. Avhämtning vid vårt lager i Göteborg erbjuds kostnadsfritt.
Hur lång är leveranstiden?
Vid frakt med DHL ser vi till att skicka din beställning redan nästkommande vardag. Leveranstiden är sedan 1-2 vardagar från det att ditt paket lämnat oss. Har du valt upphämtning vid vårt lager i Göteborg kan du vanligtvis hämta din beställning inom en arbetsdag.
Kan jag spåra mitt paket?
Vid frakt med DHL kommer du vara fullt uppdaterad under resans gång. När paketet har bokats för upphämtning kommer du motta ett mail med din leveransbekräftelse som innehåller en spårningslänk. Leveransbekräftelsen skickas ut från Sendify. Tillsammans med spårningslänken hittar du också din förväntade leveranstid. I samband med att paketet lämnar vårt lager mottar du även ett ytterligare mail som bekräftar att paketet är på väg.
Var hämtar jag ut mitt paket?
Vid frakt med DHL levereras paketet till ditt närmaste Service Point om du handlar som privatperson, alternativt till angiven företagsadress om du handlar som företag.
Vad gör jag om paketet är skadat vid leverans?
Om det yttre emballaget kommer skadat eller öppnat, vänligen avvisa paketet och be ombudet eller chauffören att ta tillbaka det till avsändaren. Det är även viktigt att du tar bilder på paketet/emballaget. Därefter hjälper vi dig med det samma. Skriv till oss i chatten eller skicka ett mail och meddela att paketet returneras på grund av skador vid ankomst. Kom ihåg att bifoga bilderna på paketet/emballaget samt att inkludera ditt ordernummer.
Kan jag ångra mitt köp?
Ibland kan man såklart av olika anledningar vilja ångra sitt köp. I enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen har du, om du handlar som privatperson, alltid ångerrätt i 14 dagar. Det innebär att du alltid har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du tagit emot din beställning. Tänk bara på att enheten måste vara i samma skick som när den skickades samt att du inte får ha använt enheten eller anslutit den till ett nytt Sonos-system. Ångerrätten ska alltså inte förväxlas med prova på, öppet köp etc. För företag gäller ej 14 dagars ångerrätt.
Vad kostar en retur?
Vid en retur tar vi ut en hanteringskostnad på 249kr (undantaget Sonos Arc där hanteringskostnaden är 349kr). Detta oavsett om enheten returneras med en förbetald returfraktsedel eller lämnas vid vårt lager i Göteborg. Hanteringskostnaden dras av från din återbetalning. Eventuella ursprungliga och förbrukade fraktkostnader återbetalas ej.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Om du väljer att inte hämta ut paketet från ombudet eller ej finns på plats på angiven företagsadress kommer paketet automatiskt gå i retur till oss. För detta tar vi ut en hanteringskostnad på 349kr. Beloppet kommer att dras av från din återbetalning om du är privatperson. För företag skickas en faktura samt att en ny fraktkostnad för en ytterligare leverans utgår. Ej uthämtade paket/misslyckad leverans är inte att förväxla med ångerrätt/retur.
Vad gör jag om jag mottagit en defekt enhet?
Alla enheter som säljs har passerat vår kvalitets- och servicekontroll, vilket innebär att dem har samma funktionalitet som om de vore nya. Trots att vi paketerar enheterna på ett professionellt och skyddande sätt kan det ibland uppstå oväntade och oönskade olyckor under transport. Skulle det mot all förmodan vara så att din enhet är defekt kommer vi självklart att rätta till detta. Vänligen kontakta oss då inom 48 timmar efter att du mottagit din enhet. Skriv till oss i chatten eller skicka ett mail. Vänligen bifoga även bilder på paketet/emballaget, på den defekta enheten samt inkludera ditt ordernummer.
Hur gör jag en retur eller reklamation?
Vi finns här för att göra din retur eller reklamation så smidig som möjlig. Skriv till oss i chatten eller skicka ett mail. För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt behöver vi veta anledningen till returen eller vid reklamation, få bilder på paketet/emballaget samt på den defekta enheten. Utöver det behöver vi även ditt ordernummer. Vi kommer därefter att återkomma för att hjälpa dig vidare. Läs med fördel även igenom våra köpvillkor inför din kontakt med oss här.
Hur lång tid tar en retur eller reklamation?
Vi jobbar för att din retur eller reklamation ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. En retur tar vanligtvis mellan 2-3 arbetsdagar att hantera. En reklamation tar vanligtvis 5-7 arbetsdagar att hantera. Så snart hanteringen är genomförd mottar du en bekräftelse via mail.
Sälja till Hilversum
Vad innebär det att sälja en Sonos till er?
Jox med annonsering, passning av tider, veckolånga budgivningar och köpare som inte hämtar ut paket från ombud eller ångrar sig blir ett minne blott när du säljer din Sonos till oss. Vi har utformat en enkel och smidig försäljningsprocess uppdelad i tre tydliga steg med utbetalning till ditt konto inom en bankdag. Läs gärna några exempel på varför Hilversum är det enklaste och smidigaste alternativet på marknaden här.
Jag saknar emballage och kartong, kan ni skicka det till mig?
Vi arbetar på en lösning där man mot ett mindre avdrag på prisförslaget ska kunna få emballage och kartong skickat till ombudet så att man i princip bara ska behöva lägga ner enheten i kartongen på plats och sedan återlämna, men tillsvidare behöver du tillhandahålla packmaterialet själv.
Behöver jag göra något speciellt innan jag skickar in enheten till er?
Nej, det är inte nödvändigt. Under vår kvalitets- och servicekontroll rensas enheten på all tidigare information för att sedan återställas till ett så kallat fabriksläge.
Vad händer med min enhet när den kommer till er?
Så snart enheten har anlänt till vårt lager ställer den sig i kö för en så kallad kvalitets- och servicekontroll. Vanligtvis genomförs kvalitets- och servicekontrollen inom en arbetsdag från och med mottagandet. Under kvalitets- och servicekontrollen granskar vi initialt det ytliga/kosmetiska skicket så att det stämmer överens med ifyllt säljformulär, varefter vi genomför ett övergripande ljud- och funktionstest samt test av mjukvaran. Därefter säkerställer vi att samtliga komponenter fungerar och slutligen rengör och desinficerar vi enheten samt återställer den till ett så kallat fabriksläge. Vi kommer att kontakta dig om det under kvalitets- och servicekontrollen konstateras att enhetens utseende markant avviker från ifyllt säljformulär eller om ett komponentfel eller andra liknande defekter/brister upptäckts.
Jag har skickat in enheten. När får jag betalt?
Enheten ankommer vanligtvis till vårt lager inom 1-3 vardagar från det att enheten lämnades till ombudet. Så snart enheten har anlänt ställer den sig i kö för en så kallad kvalitets- och servicekontroll och du blir notifierad via mail. Vanligtvis genomförs kvalitets- och servicekontrollen inom en arbetsdag från och med mottagandet. I samband med att enheten passerar kvalitets- och servicekontrollen kommer du att motta ett digitalt inköpskvitto för signering. Därefter utbetalas prisförslaget inom en bankdag.
Hur får jag betalt?
Pengarna sätts in på ditt bankkonto inom en bankdag efter att det digitala inköpskvittot har signerats av båda parter.
Om jag ångrar mig och inte längre vill sälja min enhet, kan jag få tillbaka den?
Önskar du någon gång under processen häva försäljningen och enheten redan har lämnats till ombud eller ankommit till vårt lager kommer enheten skickas tillbaka till dig efter att en service- och hanteringskostnad á 249kr har erlagts. När det digitala inköpskvittot har signerats går det dock inte längre att ångra en försäljning.
Kan prisförslaget ändras längs vägen?
Om det under kvalitets- och servicekontrollen konstateras att enheten avviker från ifyllt säljformulär kommer priset att justeras nedåt, alternativt kommer vi att häva försäljningen. En prisjustering kan exempelvis bero på att enhetens kosmetiska skick avviker markant från vad som tidigare uppgetts eller att ett komponentfel eller andra liknande defekter/brister upptäckts.
Vad händer om enheten går sönder under transport?
I samband med att du erhåller den förbetalda fraktsedeln ger vi tydliga instruktioner gällande hur enheten bäst ska emballeras och paketeras. I slutändan ansvarar du dock själv för att enheten är emballerad på ett korrekt sätt. Vi tar med andra ord inget ansvar för om enheten skadas under transporten på grund av att enheten har emballerats och paketerats undermåligt. Du kan läsa mer om ansvarsfördelningen samt våra riktlinjer och rekommendationer av emballering i våra försäljningsvillkor här.