• Originalet sedan 2020
  • 3000+ cirkulerade enheter

Köpvillkor.


1. Allmänt
PABER AB är ett registrerat aktiebolag som ansvarar för och driver webbshoppen www.hilversum.se och följande villkor gäller för försäljningsavtal mellan PABER AB (nedan kallat ”Hilversum”) org.nr 559253-5099 och dess kunder (nedan kallade ”Köpare/Köparen”). Villkoren gäller i de situationer där Hilversum agerar som säljare. Produkterna som säljs av Hilversum är begagnade, om inget annat anges i produktbeskrivningen.

Villkoren uppdaterades senast 2023-09-01 och gäller tillsvidare. Hilversum förbehåller sig rätten att ensidigt ändra villkoren utan att först meddela Köparen förutsatt att ändringarna inte innebär att det materiella förhållandet mellan parterna påverkas. Eventuella ändringar av villkoren kommer att publiceras på www.hilversum.se och träder i kraft omedelbart.

2. Kunder
Hilversum säljer produkter till privatpersoner som har fyllt arton (18) år och till minderåriga som har skriftligt samtycke från sin eller sina vårdnadshavare (nedan kallade ”Konsumenter”) samt till företag och organisationer (nedan kallade ”Företag”). Försäljningsavtalet regleras huvudsakligen av dessa villkor. Dessutom ska konsumentköplagen (1990:932) tillämpas vid försäljning av varor till Konsumenter och köplagen (1990:931) vid försäljning av varor till Företag.

Både Konsumenter och Företag är skyldiga att bifoga informationen Hilversum efterfrågar vid sitt köp. För Konsumenter ska denna information minst innehålla för- och efternamn, adress, telefonnummer och e-postadress. För Företag ska denna information minst innehålla för- och efternamn, telefonnummer, e-post till kontaktperson inom Företaget, organisationsnummer, leveransadress (OBS! Leveransadressen får inte vara en postbox eller ett boxpostnummer) och fakturaadress vid behov.

3. Personuppgifter och Dataskydd
Hilversum är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som lämnats av Köparen och ska se till att reglerna efterföljs. Genom att handla hos Hilversum accepterar Köparen Hilversums dataskyddspolicy och behandling av personuppgifter.

Köparens personuppgifter behandlas av Hilversum för att kunna hantera Köparens beställning, för att kunna komma i kontakt med Köparen, i de tillfällen då Köparen har önskat bevakning samt för att kunna anpassa marknadsföringen åt Köparens individuella behov då Köparen har önskat nyhetsbrev. Hilversum säljer eller delger aldrig uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Nedan information är en summering av hur Hilversum i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar personuppgifter.

3.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

3.2 Vilka uppgifter lagras?
För att kunna hantera Köparens beställning samt svara på frågor relaterat till Köparens order lagras Köparens för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress samt köphistorik. Uppgifterna lagras så länge det finns en rättslig grund att behandla uppgifterna, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan parterna eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

3.3 Rättslig grund
I samband med en beställning behandlas Köparens personuppgifter för att fullfölja avtalet mellan parterna. Bevakning, marknadsföring och liknande utskick sker efter samtycke från Köparen.

3.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
3.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av beställning, delas information med Hilversums betalleverantörer. Det som lagras är för- och efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer Köparen att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra beställningen och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betalleverantörer (betaltjänster) som används är Klarna Bank AB samt Getswish AB.

3.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera Köparens beställning och fullfölja avtalet måste Hilversum dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är för- och efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag som används är Sendify och DHL.

3.4.3 Bevakning, marknadsföring och liknande
Väljer Köparen att ingå bevakning, prenumerera på nyhetsbrev eller liknande delas för- och efternamn samt e-postadress med underleverantörer. Detta för att kunna hålla Köparen uppdaterad med information, erbjudanden och liknande i marknadsföringssyfte.

De underleverantörer som används är Cognito LLC.

3.5 Rätten till tillgång
Köparen har rätt att få utdrag av all information som hos Hilversum finns lagrad om Köparen. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

3.6 Rätt till rättelse
Köparen har rätt att be Hilversum att uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

3.7 Rätten att bli glömd
Köparen kan när som helst be om att uppgifterna som avser Köparen raderas. Det finns undantag till rätten till radering, som till exempel om uppgifter ska behållas för att uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

3.8 Så skyddas personuppgifter
Hilversum använder industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information, som exempelvis personuppgifter och lösenord, på ett säkert sätt.

Hilversum använder en svensk plattform, Ny E-handel, som drivs av Ny E-handel Sverige AB med säte i Kristianstad.

4. Produkter och Prissättning
Beroende på om ursprunglig ägare av produkten har varit ett företag eller privatperson, är produkterna momsade enligt vanlig momssats eller vinstmarginalbeskattad för begagnade varor. Den tillämpliga momsen ska informeras separat för varje produkt. Hilversum förbehåller sig rätten att ändra priset, om det av misstag blivit felaktigt.

Produkter som säljs av Hilversum säljs alltid i ”befintligt skick”. Hilversum tillämpar fyra olika utseenden på produkterna, Utmärkt, Bra, Använt och Slitet, och utseendet ska informeras separat för varje produkt på produktsidan.

Hilversum ansvarar inte för några felaktigheter i produktens beskrivning eller tekniska specifikationer och förbehåller sig rätten att ändra såväl beskrivning som teknisk specifikation utan att först meddela Köparen. Hilversum garanterar heller inte att bilder återger enheternas exakta skick då exempelvis produktbilder endast används för att påvisa en specifik modells exteriör.

En produkt som levereras till Köparen har, oberoende av utseende, genomgått och passerat en omfattande kvalitets- och servicekontroll och ska därmed vara redo att användas vid leverans. Om det skulle visa sig att produkten vid mottagandet är defekt eller på annat sätt avviker från produktbeskrivningen måste Köparen utan dröjsmål sluta använda produkten och kontakta Hilversum.

En produkt levereras alltid med tillhörande strömsladd.

Hilversum reserverar sig för eventuell slutförsäljning.

5. Betalning
Hilversum erbjuder Köparen olika betalningsalternativ. Beroende på vilket betalningsalternativ som väljs kommer Köparen i samband med köp att ingå ett separat avtal om betalning med respektive betalleverantör. Beroende på vilket betalningsalternativ som väljs kan även extra kostnader tillkomma. Klarnas villkor för betalning finns här. Swish villkor för betalning finns här.

Följande betalningsvillkor erbjuds:

5.1 Direktbetalning
Direktbetalning innebär att Köparens betalning överförs från Köparens bankkonto.

5.2 Kortbetalning
Kortbetalning innebär att Köparen genomför betalning med hjälp av bankkort. Kortbetalning är möjligt att göra med Mastercard, Visa eller American Express. Klarna Bank AB är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Hilversum.

5.3 Swish
Swish innebär att Köparen via Swish-appen överför betalning från Köparens bankkonto. För att använda det här betalsättet behövs Swish-appen och mobilt BankID.

5.4 Fakturabetalning
Fakturabetalning innebär att betalningen ska vara Klarna tillhanda inom 30 eller 60 dagar från fakturadatum. Samtliga fakturor är av Hilversum överlåtna till Klarna Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifter lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas till Köparen. Särskilda villkor för fakturabetalning finns här.

5.5 Kontokredit
Kontokredit innebär att Köparen över en förutbestämd tid delar upp kostnaden. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att Köparen anger personnummer och väljer delbetalningsplan. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och Köparen får direkt besked om ansökan har godkänts. Särskilda villkor för kontokredit finns här.

6. Leveransmetoder och Leveransvillkor
Hilversum använder DHL som leverantör. Hilversum erbjuder följande leveransmetoder:

6.1 Leveransmetoder
6.1.1 Hämta ut paket vid lager
Köparen kan hämta sin köporder vid Hilversums lager i Göteborg. Lägsta ordervärde är 1.000 kr inkl. moms. Köparen kontaktas efter genomförd beställning via SMS eller e-post för att boka ett datum och en tid för upphämtning.

För uthämtning av paket krävs en giltig ID-handling samt paketets Kolli-ID eller referens.

6.1.2 Hämta ut paket vid utlämningsställe (Konsumenter)
Köparen kan hämta sin köporder vid närmaste DHL Service Point-ombud. Köparen meddelas via SMS eller e-post när paketet är framme och kan hämtas ut.

För uthämtning av paket krävs en giltig ID-handling samt paketets Kolli-ID eller referens.

6.1.3 Utkörning av paket till företagsadress (Företag)
Köparen kan motta sin köporder via leverans till angiven företagsadress. Köparen behöver vanligtvis vara på plats på angiven företagsadress mellan kl. 08.00-17.00 (vardagar) för att en leverans ska kunna genomföras. Köparen meddelas vanligtvis ej leveransförsök på förhand via SMS eller e-post.

Vid mottagandet krävs en giltig ID-handling samt paketets Kolli-ID eller referens.

6.1.4 Ej uthämtade paket/misslyckad leverans
Försändelser som ej blir uthämtade hos ombudet (går normalt i retur efter fjorton (14) dagar) och försändelser som vid upprepade leveransförsök ej kunnat levereras på angiven företagsadress skickas tillbaka till Hilversum. Detta medför extra kostnader och därför tas en hanteringskostnad på 399kr ut. Beloppet på 399kr kommer att dras av från Köparens återbetalning för det fall Köparen är Konsument. För Företag skickas en faktura med betalningsvillkor fjorton (14) dagar. Ej uthämtade paket/misslyckad leverans är inte att förväxla med ångerrätt/retur.

6.2 Allmänna leveransvillkor
Frakt- och hanteringskostnader varierar beroende på vikt och leveransmetod och kostnaderna framgår tydligt under beställningsprocessen. Efter att Köparen har lagt en beställning skickas en orderbekräftelse automatiskt till den e-postadress som Köparen angivit under beställningsprocessen. Är något fel i orderbekräftelsen ska Köparen omedelbart kontakta Hilversum.

Den genomsnittliga behandlingstiden för en beställning är vanligtvis en (1) arbetsdag från det tillfälle då beställningen registrerats i Hilversums system. Leverans av beställningen tar vanligtvis 1-2 vardagar. Beställningar lagda på helger eller helgdagar skickas tidigast nästkommande arbetsdag.

Hilversum skickar inte produkter utanför Sverige. Hilversum ansvarar inte för leveransförseningar som beror på omständigheter utanför Hilversums kontroll. Skulle leveransen returneras till Hilversum på grund av att leveransen blivit misslyckad förbehåller sig Hilversum rätten att ta ut en avgift för att täcka de kostnader som uppstår i samband med en omleverans. Om avgiften för omleveransen inte betalas inom en (1) månad övergår äganderätten till produkterna som ingår i beställningen till Hilversum.

Skulle Köparen upptäcka att leveransen har skadats eller saknas åligger det Köparen att omgående (inom 48h) kontakta Hilversum via e-post och utförligt beskriva skadan samt dokumentera skadorna genom fotografering. Är skadan redan upptäckt vid upphämtningstillfället/leveranstillfället så ska paketet reklameras direkt på plats hos ombudet/till chauffören.

Köparen är skyldig att inspektera leveransen i närvaro av ombudspersonal eller chaufför. Om Köparen märker att paketet eller dess innehåll är skadat får Köparen avvisa leveransen. Ombudspersonal eller chaufför undertecknar då ett protokoll/intyg som säger att paketet har levererats skadat. Köparen är skyldig att, utan onödiga dröjsmål, informera Hilversum om skadan. Detta ska ske skriftligen via e-post. Informationen i mailet skall inkludera:

- För- och efternamn
- Adress
- Telefonnummer
- Ordernummer
- Beskrivning av felet
- Protokollreferens
- Foton på paketet (både från utsidan och insidan) såväl som den skadade produkten

Det åligger Köparen att undersöka leveransen inom fjorton (14) dagar för att säkerställa att leveransen är avtalsenlig samt även bekanta sig med produktens bruksanvisning före användning. Vanligtvis är begagnade varor inte försedda med bruksanvisningar. Dessa går dock ofta att hitta på tillverkarens officiella webbplats.

7. Returpolicy
I enlighet med (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) har Köparen (ifall denna är Konsument) fjorton (14) dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa från den dag då Köparen mottar produkten. För att åberopa ångerrätten måste Köparen meddela Hilversum via e-post om att Köparen vill häva köpet. Efter att ha mottagit e-postmeddelandet informerar Hilversum Köparen om hur denne går till väga för att returnera produkten.

För tillfället är returkostnaden 299kr (undantaget Sonos Arc där returkostnaden är 399kr) och returkostnaden dras av från Köparens återbetalning. Eventuella ursprungliga fraktkostnader återbetalas endast för det fall beställningen returneras i sin helhet. Försändelsen måste skickas med Hilversums förbetalda fraktsedel som skickas till Köparens e-post vid skapandet av ett returärende, alternativt lämnas vid Hilversums lager i Göteborg. Vid frakt anses Produkten vara skickad samma datum som försändelsen skickas med Hilversums förbetalda returfraktsedel.

Returnerade produkter måste vara i samma skick som de befann sig i när de skickades till Köparen, med andra ord får Köparen inte ha använt produkten eller anslutit den till nytt Sonos-system. Hilversum förbehåller sig rätten att dra av en värdeminskning motsvarande kostnaden för ny kvalitets- och servicekontroll vid använd produkt och/eller en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid skadad produkt. Eventuell värdeminskning dras av från det belopp som ska återbetalas till Köparen. Produkten som returneras måste vara förpackad på samma sätt som den var vid leveransen och inga klistermärken/dekaler eller annat får fästas på förpackningen. Skulle produkten returneras med bristande emballage eller vara felaktigt paketerad, är Köparen ansvarig för eventuella skador och kostnader som uppstår.

Ångerrätten gäller inte för Företag. Retur kan diskuteras med Hilversum i varje enskilt fall, men Hilversum förbehåller sig dock rätten att helt avvisa returärenden.

8. Ansvar för defekter/fel
Hilversum har enligt konsumentköplagen ett lagstadgat ansvar för brister i de produkter som Hilversum tillhandahåller. Utöver det omfattas alla produkter som saluförs av Hilversum av en egen garanti under följande förutsättningar:

8.1 Allmänt
Alla produkter som säljs av Hilversum omfattas av 12 månaders garanti. Hilversum ansvarar inte för defekter/fel som uppstår på grund av Köparens vårdslöshet. Defekter/fel som inte omfattas av garantin kan till exempel vara skada som uppstått genom en olycka, att produkten hanteras/används på ett icke ändamålsenligt sätt eller att produkten på annat sätt hanteras oaktsamt.

8.2 Garantitid, giltighet och geografisk räckvidd
Garantitiden för produkten är 12 månader från det datum då köpet genomfördes. Garantin är personlig och kan ej överlåtas. Garantin gäller endast i Sverige.

8.3 Begränsningar av garantin
Nedan följer en lista på vad som inte täcks av garantin:

- Garantin gäller inte för normalt slitage
- Garantin gäller inte för självorsakade skador
- Garantin gäller inte om produkten anslutits till ett ojordat eluttag
- Garantin gäller inte om produkten utsatts för spänningsfel/överspänning, tex vid strömavbrott, eller åskskada/blixtnedslag
- Garantin gäller inte för det fall Köparen ”öppnat” enheten genom att skruva upp och/eller ta isär enheten
- Garantin gäller inte ifall produkten skadas under frakten och skadan beror på Köparens oaktsamhet
- Garantin gäller inte om produktens serienummer har tagits bort eller gjorts oläsligt
- Garantin gäller inte om produkten har sålts med en så kallad TradeUp-kod och denna har förbrukats via Sonos
- Garantin täcker inte stöld
- Garantin täcker inte skador på tillbehör
- Garantin täcker inte skador på kablar till laddare/nätaggregat
- Garantin täcker inte förbrukningsvaror, t.ex ett batteri
- Garantin täcker inte indirekta skador eller ekonomisk förlust som uppstår som ett resultat av att produkten går sönder. Till exempel ansvarar inte Hilversum för annan utrustning som går sönder till följd av att enheten går sönder
- Garantin täcker inte förändringar, uppdateringar och/eller fel i mjukvara. Till exempel ansvarar inte Hilversum för konstant blinkande vit eller orange/vit LED-lampa, misslyckade uppdateringar eller app-förändringar orsakade eller gjorda av Sonos

8.4 Fel och defekter
Köparen är skyldig att meddela Hilversum om upptäckta defekter/fel som uppdagas i samband med mottagandet av produkten eller så snart som möjligt efter det att en defekt/fel har uppdagats. Reklamationsmeddelandet ska skickas via e-post till hej@hilversum.se. Efter att ha meddelat Hilversum om defekten/felet och därefter mottagit reklamationsinstruktioner från Hilversum ska den defekta produkten utan dröjsmål skickas till Hilversum med hjälp av den frakthandling som mottagits, alternativt lämnas vid Hilversums lager i Göteborg. Den returnerade produkten måste vara förpackad på samma sätt som den var när den levererades till Köparen.

Följande ska inkluderas när den defekta produkten returneras:

- En kopia av orderbekräftelsen/kvittot
- Köparens kontaktuppgifter (för- och efternamn, adress, telefonnummer samt e-post)
- Beskrivning av defekten
- Alla eventuella medföljande tillbehör

8.5 Avhjälpande av fel
I första hand kommer påvisade defekter/fel avhjälpas genom att produkten repareras. Skulle de nödvändiga reservdelarna inte finnas till hands, eller kosta orimligt mycket att införskaffa, kommer den defekta produkten istället att ersättas med en likartad ersättningsenhet. Garantin för den ersättningsenhet som ersatt en defekt produkt är tre (3) månader eller den garantitid som gäller för den ursprungliga beställningen, ifall ursprungliga garantitiden är längre än tre (3) månader. Det påvisade felet repareras så snart som möjligt. Vid bedömning av en rimlig reparations- eller ersättningstid beaktas bland annat produktens egenskaper, Hilversums tillgång till reservdelar samt hur pass omfattande defekten/felet är.

Hilversum reserverar sig för att enhetens utseende kan komma att förändras under en reparation.

8.6 Prisreduktion och hävning av köpet
Skulle reparation av defekten/felet eller utbyte av produkten mot en likvärdig ersättningsenhet inte vara möjligt, förbehåller sig Hilversum rätten att erbjuda en prisreduktion. Skulle ingen överenskommelse nås kan en hävning av köpet komma till stånd, såvida inte defekten/felet är av bagatellartad karaktär.

Vid hävning kan det belopp som återbetalas till Köparen justeras nedåt med ett belopp som motsvarar den uppskattade nyttan som Köparen åtnjutit under den tid då produkten varit funktionell och innan felet uppdagades.

9. Reklamation
I och med ett köp på Hilversum har Köparen (ifall denna är Konsument) alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

9.1 Reklamationsmeddelande
Köparen är skyldig att meddela Hilversum om upptäckta defekter/fel via e-post till hej@hilversum.se. Reklamationen ska göras inom skälig tid efter det att Köparen märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att Köparen upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.

9.2 Rätten att neka reklamation
Hilversum förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Hilversum riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), se www.arn.se. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

10. Ansvarsbegränsning
Hilversums skadeståndsansvar är alltid begränsat till innehållet i dessa avtalsvillkor och utsträcker sig högst till kostnaden för återbetalning av köpepriset. Ansvar för produktfel begränsar sig till en eventuell återbetalning av köpepriset efter att nyttan av köpet avdragits.

11. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som en webbplats begär att få spara ned på besökarens dator för att ge tillgång till olika funktioner. Besökaren kan i webbläsaren ställa in så att den automatiskt nekar cookies. Mer information finns på Post och telestyrelsens hemsida.

12. Tvistlösning
Eventuell tvist mellan Köparen och Hilversum löses i första hand genom förhandling. Om tvisten inte kan lösas genom förhandling, kan Köparen överlämna tvistefrågan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för ett opartiskt avgörande. Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Köparen kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som nås via http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Vid eventuell tvist följer Hilversum beslut från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

13. Företagsinformation
PABER AB
Haga kyrkogata 8
411 23 Göteborg
Sverige

Organisationsnummer: 559253-5099

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till hej@hilversum.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort